2017_07_26

Скасовано обов'язкове використання печаток суб'єктами господарювання

Анонсована відміна обов’язкового використання печаток для суб’єктів господарювання офіційно вступила в силу 19 липня 2017 року. Відповідний Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання печаток юридичними особами та фізичними особами – підприємцями» (далі по тексту - Закон) було прийнято ще в березні цього року і протягом трьох місяців з дати його опублікування (19 квітня)  компанії та фізичні особи – підприємці мали можливість ознайомитись та підготуватись до нових правил оформлення бізнес-відносин. Які ж нововведення запроваджуються вищевказаним законом? Основними є такі:

  1. відтепер суб’єкт господарювання не зобов’язаний використовувати печатку у своїй діяльності. Натомість, відповідно до новоприйнятої редакції ст.  581 Господарського кодексу України, він має на це право;
  2. ця ж стаття зазначає, що наявність або відсутність відбитка печатки суб’єкта господарювання на документі не створює юридичних наслідків, тобто не має наслідком визнання договору укладеним чи неукладеним;
  3. відбиток печатки не може бути обов’язковим реквізитом будь-якого документа, що подається суб’єктом господарювання до органу державної влади або органу місцевого самоврядування. Копія документа, що подається суб’єктом господарювання до органу державної влади або органу місцевого самоврядування, вважається засвідченою у встановленому порядку, якщо на такій копії проставлено підпис уповноваженої особи такого суб’єкта господарювання або особистий підпис фізичної особи - підприємця. Орган державної влади або орган місцевого самоврядування не вправі вимагати нотаріального засвідчення вірності копії документа у разі, якщо така вимога не встановлена законом. Додатково запроваджується  штраф для представників держоргану чи органу місцевого самоврядування за вимогу печатки чи нотаріального посвідчення, коли воно не є обов’язковим, у розмірі від 850 до 1700 грн (стаття 16624 Кодексу України про адміністративні правопорушення);
  4. довіреності від імені приватних компаній видаються за підписом керівника або іншої уповноваженої на те особи;
  5. з Цивільного кодексу України виключено положення (абзац третій частини другої статті 207), згідно з яким обов'язковість скріплення правочину печаткою може бути визначена за письмовою домовленістю сторін.

Також Законом знімається адміністративна відповідальність за порушення правил виготовлення та порядку обліку і зберігання печаток та штампів й додатково встановлюється, що виготовлення, продаж та/або придбання печаток здійснюється без одержання будь-яких документів дозвільного характеру.

Впровадження вищевказаних правил здійснювалось з міркувань спрощення ведення бізнесу в Україні та імплементації європейських ділових традицій, де, як відомо, печатка не має широкого застосування. Однак, незважаючи на прогресивний характер даних нововведень, можливі труднощі їх практичного застосування. Наприклад, чи сумлінно виконуватимуть банки норми Закону, чи – як це часто буває – дотримуватимуться власних інструкцій-тлумачень в обхід Закону. Чи потрібно буде компаніям вносити зміни до статутних документів, у більшості яких міститься положення про використання печатки у господарській діяльності? Ці та інші питання потребують додаткових роз’яснень з боку компетентних органів, проте вже на даному етапі зрозуміло, що в процесі імплементації Закону буде немало проблем та прихованих нюансів.

Окрім вищезазначеного, існує небезпека у виникненні зловживань з боку недобросовісних осіб, як представників-підписантів, так і третіх осіб. Також  зросте ймовірність протиправних дій у відношенні  бізнесу з боку рейдерів, оскільки відсутність печатки спросить підробку документів. Так само зросте ризик вчинення фінансових махінацій суб’єктами господарювання.

Для убезпечення від протиправних дій представників ми можемо рекомендувати ввести процедуру подвійного підпису документів, що видаються від імені компанії. Це зменшить ймовірність підробки документів компанії та додасть вагомості документу в очах контрагента компанії. Дану процедуру необхідно закріпити в статутних документах компанії.

Крім того, загальною рекомендацією для всіх  представників бізнес-середовища є необхідність бути вкрай уважними під час укладання угод та ретельно перевіряти особистість та повноваження представників контрагентів для уникнення проблем та судових процесів у майбутньому.

Марина Слободянюк
Юрист
Моб..: + 38 067 236 77 27
Офiс:  + 38 044 364 38 68 
maryna.slobodyanuk@accountorgroup.com.ua

Зв'язатися з нами